Natura statică în culoare, noțiuni introductive
Noțiuni introductive de bază în studiul naturii statice (grup de obiecte) în culoare - aspecte generale tehnice și artistice
Principalele elementele constitutive
Un studiu academic în culoare după obiecte trebuie să se bazeze în general pe următoarele aspecte: alegerea și așezarea obiectelor în poziția dorită în spațiul real sau alegerea unei imagini ca model, redarea obiectelor din spațiul real în spațiul plastic pe formatul ales în etapele indicate prin folosirea cunoștințelor de perspectivă liniară, a teoriei culorilor (a cromaticii) și a tehnicilor artistice pentru desenarea și colorarea lucrării. Folosirea observației, a studiului dar și a creativității pentru realizarea unei lucrări artistice. Desenul colorat se realizează în culori de apă (creioane colorate acuarelabile, acuarele, culori acrilice pe hârtie albă) și se expune înrămat cu passe-partout sub sticlă.
1. Elemente de perspectivă și de construcție în desenarea formelor obiectelor
Corpurile (obiectele 3 D din natura statică) se redau pe formatul hârtiei în perspectiva liniară (la 1,2,3 puncte de fugă) precum și cu perspectiva aeriană a culorilor.
Formele exterioare, interioare și detaliile obiectelor se construiesc cu ajutorul dreptunghiurilor de încadrare, a axelor, a liniilor de fugă și de construcție ș.a. în fazele de lucru a desenului după obiecte.
Diferite obiecte de rotație desenate în perspectivă liniară cu axe și elipse (cercuri în realitate)
Perspectiva liniară la un punct de fugă a corpurilor cu muchii
Desen studiu cu corpuri geometrice de bază în perspectivă și cu valorație
Corpuri tridimensionale în clarobscur
Corpuri geometrice colorate necesare pentru primele studii în culoare.
Exerciții cu corpuri geometrice de bază.
Studiu realizat de elev în creioane colorate acuarelabile
Perspectiva liniară la două puncte de fugă a corpurilor cu muchii
Construcția în perspectivă liniară a corpurilor de rotație (diferite obiecte de sticlă și ceramică)
Elipsele intuite în forma vasului
2. Faze (etape) de lucru în desenarea și colorarea obiectelor
Faze de lucru în desen: paginația, construcția formelor, redarea luminii și a umbrelor, finalizarea lucrării cu detalii, accente și finisări
Fazele (etapele) de lucru la natură statică pictată în culori acrilice
Natură statică în culori acrilice - faze de lucru
1. Desenul sumar al obiectelor
2. Așternerea culorilor pe contururile formelor în pete sumare deschise și închise de culoare pe suprafețe mai mari
3 Colorarea mesei cu umbrele purtate ale obiectelor
4. Culoarea locală deschisă cu alb și culori calde în lumină și închisă cu negru și culori reci în umbră
5 Folosirea paletei pe care se amestecă culorile
6. Aplicarea culorii pe suprafețele mai mici și pe detalii
7. Punerea accentelor și a detaliilor foarte mici
8. Finisarea lucrării
9. Expunerea lucrării
Alte exemple de faze de lucru
Faza 1,2: desenul sumar în creion cu conturul formelor
Faza 3: eboșa, așternerea culorii pe suprafețele mari deschise și închise ( în lumină și în umbră)
Faza 4: redarea detaliilor și a accentelor
Faze de lucru la un desen culorat cu 4,5 obiecte mici pe o tavă pe masă și fond decorativ.
3. Faze de lucru ale desenului după natură în grafit sau cărbune
De la simplu la complex
1-Paginația dreptunghiurilor de încadrare, proporționarea trasarea contururilor mari. 2-Construcția formelor cu ajutorul axelor, hașura generală. 3- Volumetria: redarea umbrei și luminii prin hașură. 4- Redarea texturii și a materialității, accentele închise și reflexele, detaliile finale.
Desenul liniar valorat cu hașură a unui vas de ceramică
Trecerea de la desenul în grafit la desenul colorat.
Figura 1 și 2. Vas de ceramică smălțuită și ardei
Exemplu fig.1: redarea a obiectelor într-un desen alb-negru în creion grafit prin redarea volumetriei cu linii și hașuri. Exemplul fig. 2: redarea obiectelor în culori de apă (acuarele sau acrilice) cu nuanțele și combinațiile de culori deschise cu alb în lumină și închise cu negru în umbră și penumbră. se redau de asemenea și materialitatea obiectelor (a materialului din care sunt făcute obiectele: ceramică smălțuită, masa, peretele și leguma proaspătă )
Exemple de momente principale în realizarea unei naturi statice
Trecerea de la conturul obiectelor trasate liniar la suprafețele colorate în lumină și umbră a obiectelor din natura statică
1 Faza desenării obiectului
2. Faza așternerii sumare a culorii pe formele desenate
3. Ultima fază a finisării cu detalii și accente de culoare
Redarea diferitelor vase în desen și culoare
Faze de construcție și valorație a unui vas
Construcția și colorarea formei unei căni și a unui măr
imagine în alb-negru a culorilor
Exemple de faze de desenare a unor obiecte de la schițarea formelor în mare până la aspectul realist
Redarea formei unei căni prin linie (construcție și valorație)
Redarea formei cănii prin pete valorate de lumină și umbră în monocromie
Redarea volumului unor căni prin umbre proprii (umbră, penumbră, lumină, strălucire) și umbre purtate. Culoarea locală a cănii se deschide cu alb și culori calde în lumină și se închide cu cu negru și culori reci în partea umbrită.
Etape de lucru la redarea unui obiect (un ceainic) în culoare. Trecerea gradată de la la contururile desenate sumar ale obiectului la petele de culoare puse progresiv ce redau volumul, lumina și umbra (proprie și purtată) precum și materialitatea obiectului (a mesei și a peretelui)
Umbrele proprii și purtate ale obiectului: unghiul și direcția sursei de lumină, lucirea în lumină, partea luminată (ton), umbra prprie cu partea de semiumbră (semiton), partea de umbră, partea de reflectare a luminii în umbră și umbra purtată.
Exemple de etape de lucru în redarea obiectelor în desenul colorat cu acuarelă a unui vas cu elemente vegetale
Exemplu de redare a unui vas cu flori în tehnica acuarelei: desenul sumar în creion, culoarea așternută pe umed, detaliile și finisarea pe uscat
Descompunerea luminii albe a soarelui (dispersia luminii)
Obținerea culorilor spectrale (din lumina soarelui) prin prisma optică.
Culoarea este undă luminoasă și materie adică senzația, impresia produsă asupra ochiului omenesc de radiațiile luminoase de diferite frecvențe precum și de aspectul colorat al corpurilor materiale. Dar culoarea ma are și o componentă estetică si este legată de sentimentele, emoțiile și de stările sufletești umane.
4. Folosirea noțiunilor de teorie a culorilor (cromatica) pentru colorarea desenului
Cercul culorilor spectrale a lui Itten
Mișcarea nuanțelor de culori:1= de la cald spre rece și invers, adică temperatura culorii. 2=spre alb adică saturația
Pictură în culori calde
Vas pictat în culori reci
Culorile calde cu senzația de căldură și apropiere și culorile reci, de răceală și depărtare
Monocromia
Folosirea unei singure culori calde (roșul) plus alb și negru
folosirea unei singure culori reci (albastrul) plus alb și negru
Culorile primare, secundare și binare
Perechile de culori complementare (opuse pe diagonala cercului cromatic): roșu-verde, galben-violet, albastru oranj
Percepția culorilor în funcție de vecinătatea lor
Două culori identice pot fi percepute diferit datorită „calibrării” percepției culorilor după mediu. Cele două discuri galbene au exact aceeași culoare, dar sunt percepute ca având culori diferite.
Folosirea contrastelor în compoziție
Folosirea contrastelor culorilor complementare
Natură statică cu roșu și verde (culori complementare0
Natură statică cu galben și violet (culori complementare)
Amestecul culorilor complementare, obținerea griurilor colorate
Contrastul deschis- închis și clarobscur
Redarea diferitelor materialități ale obiectelor. lemn, ceramică, sticlă, metal, textile, etc. sau vegetale, florale etc. în clarobscur
Naturi statice în clarobscur
5. Redarea materialități obiectelor
În natura statică una dintre principalele cerințe este redarea diferitelor materialități ale obiectelor ce pot fi făcute din sticlă, lemn, metal, ceramică, plastic, textile dar și vegetale sau animale, etc.
Exemple de redare a materialității obiectelor:
6. Materialele necesare pentru realizarea unui desen colorat în culori de apă:
Paletă de plastic pe care se amestecă culorile
Diferite pensule pentru culori de apă
Seturi portabile pentru pictura în culori de apă
Exemple de materiale minime necesare pentru tehnica în culori de ulei
Paletă pentru amestecul culorilor
Culori de ulei românești (sau străine)
Diferite pensule pentru pictură în ulei
Șevalet pentru pictură
cartoane pentru pictură (pânzate sau grunduite)
diferite mărimi de pânze pe șasiu
Culori de ullei la seturi
Cuțite pentru pictură
Set întreg pentru pictură
Pletă din lemn
Ulei de in și esență de terebentină
Diferite materialele speciale pentru artă se găsesc la Galeriile de artă din Satu Mare unde elevii vor fi îndrumați în achiziționarea lor.
Exemple de naturi statice în culori de ulei
Tehnica picturii în ulei va fi prezentată în altă postare
7. Exemple de lucrări cu naturi statice în culori de apă (acuarele și culori acrilice)
Naturi statice cu flori ca centru de interes
Desene colorate realizate în creioane colorate acuarelabile
Exerciții cu desene colorate după corpuri geometrice de bază
(exemple de corpuri geometrice și desene colorate pentru primele studii)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire