Clasa IX A, C, Arta Egiptului antic
Arta Egiptului antic
Arta egipteană antică, se dezvoltă între secolul al XXXI-lea î.Hr. și secolul al IV-lea d.Hr. cuprinde pictura, sculptura, desenele și caligrafia pe papiruși, faianța, bijuteriile, fildeșurile, arhitectura, și alte forme de exprimare artistică. Arta era foarte conservatoare, stilul schimbându-se foarte puțin de-a lungul timpului. O mare parte a artei care a supraviețuit provine din morminte și monumente, oferind mai multe informații despre credința egiptenilor în viața de apoi. În limba egipteană nu exista un cuvânt pentru „artă”. Arta avea un scop funcțional, care era legat de religie și ideologie. Arta egipteană antică a înfățișat o viziune idealizată, nerealistă asupra lumii, având un caracter religios și funerar. Nu exista o tradiție a expresiei artistice individuale, pentru că arta avea unui scop mai larg și cosmic de menținere a ordinii. Arta antică egipteană a exercitat o influență considerabilă asupra tuturor civilizațiilor cu care a venit în contact.
Nebamun la vânătoare de Ibiși cu soția și fica în delta Nilului, pictură
În Egiptul Antic s-a dezvoltat unul dintre cele mai vechi si de lunga durata centre de arta ale antichitatii. Atat conditiile geografice cat si imprejurarile istorice ale Egiptului au fost favorabile dezvoltarii artei. Egiptul este o regiune cu resurse naturale bogate, considerat un dar al Nilului. Datorita așezarii sale geografice, inconjurat la sud si vest de deșerturi, iar la nord de Marea Mediterana, Egiptul a fost ferit multă vreme de invazii puternice și a devenit unul dintre centrele cele mai importante ale artei antice. Istoria artei egiptene antice poate fi urmarita aproape fara intrerupere de la sfarsitul mileniului al IV-lea i.Hr., cand se pun bazele statului egiptean, si pâna in anul 525 i.Hr., cand Egiptul este cucerit de perși și îsi pierde astfel independența.
Arta egipteană s-a dezvoltat in stransă legatură cu religia si in special cu cultul morților, element de baza al religiei egiptene. Egiptenii credeau ca o parte a fiinite omenesti, numita “ka”, nu piere odata cu trupul, ci continua sa traiasca, avand aceleasi nevoi ca si defunctul inainte sa moara. Pentru ca aceasta parte sa se poata intoarce in trupul din care a plecat, se luau masuri speciale pentru ca el sa nu se descompuna si sa nu putrezeasca. In acest scop, trupurile mortilor erau imbalsamate cu diferite substante si transformate in mumii. Tot ca mijloace de prevedere se depuneau inmorminte statuile defunctilor, pentru a inlocui trupurile, in cazul in care acestea totusi se vor descompune, si se construiau morminte masive, pentru a apara ramasitele funerare o vreme cat mai indelungata. Aceasta practica a dus la dezvoltarea arhitecturii, sculpturii si picturii cu caracter religios-funerar, care aveau drept scop, potrivit cerintelor cultului, sa preamareasca inainte de toate pe faraoni, socotiti zei, si aristocratia. Saracii nu se bucurau de acest cult deosebit, ci erau ingropati direct in pamant, in cosciuge simple. Impiedicata in dezvoltareea ei de nevoile stricte de cult si interesele de consolidare a ordinii de stat, creatia libera din vechiul Egipt a fost limitata, iar artistii au fost obligati sa respecte in operele lor regulile sau canoanele impuse de religie. Aceste restrictii au dat artei egiptene un aspect caracteristic bazat pe reguli și canoane.
Principalele canoane
Potrivit canoanelor stabilite, in basorelief si in pictura marimea personajelor era fixate in functie de rangul lor social. Astfel, imaginile faraonilor si ale zeilor erau de cateva ori mai mari decat cele ale oamenilor din popor. Capul si picioarele figurilor erau prezentate din profil, iar ochii, umerii si pieptul erau vazute din fata. In sculptura, personajele erau asezate in pozitii frontale, astfel incat o linie perpendicular poate imparti corpul omenesc in doua parti absolute egale. Cu toate acestea, constrangerile religioase si existent canoanelor nu au putut mentine arta egipteana neschimbata. Transformarile social-economice care au avut loc in Egipt de-a lungul veacurilor au produs modificari insemnate in creatiile artistice, operele de arta deosebindu-se de la o epoca la alta si chiar diferentiindu-se in cadrul aceleasi epoci. In reprezentarea zeilor, a faraonilor si a aristocratiei, exigentele si constrangerile religioase erau insa mai mari si deci modificarile sunt mai putin vizibile; in schimb, in reprezentarea oamenilor din popor, creatia artistica era mai libera, iar apropierea de realitate mai evident. Din aceasta cauza, in arta egipteana deosebim doua cercuri tematice: un cerc tematic hieratic si sacru, in care apar reprezentati zeii, faraonii si aristocratii, si un cerc tematic realist si popular, in care este reprezentat poporul.
La fel ca arhitectura si sculptura, și pictura egipteana era subordonata unei ideologii religioase sau politice, trebuia să respecte tradiția si canoanele respective. Desi integrat in categoria meșteșugarilor, artistul se bucura totusi de o oarecare considerație mai ales că făcea parte din randurile scribilor însă pictorul nu uita scopul utilitar religios al artei sale.
Ca și în cazul reliefului, tematica este foarte bogată, cu scene variate din viata cotidiană ( banchete, dansuri , intreceri sportive , diferite ocupații etc.). Funcționează legea frontalismului și uneori hieratismul. personajele sunt statice sau surprinse în diferite miscari in functie de actiunea desfasurata . Se încearcă o incadrare în perisaj și chiar o asezare pe etaje a personajelor pentru a sugera adancimea. Desenul este dominant, linia neagră conturează accentuat formele , culorile sunt așezate în pata uniformă , fără nuanțări care să dea impresia de volum. Ca și la relief, se observă o diferență între simplitatea si schematismul reprezentarilor umane și corectitudinea si mulțimea detaliilor în redarea animalelor.
Se observă apariția unor elemente simbolice sau magice si diversificarea paletei cromatice, folosindu-se, pe lângă culorile primare, complemetarele, contrastele de inchis-deschis și griurile colorate .
Când fresca ocupa locul dominant in decorarea templelor, mormintelor și palatelor, se observă o modificare a culorilor care devin mai transparente, chiar nuanțate, ceea ce oferă o mare picturalitate.
Exemple de
arhitectură:
Exemple de sculptură:
Menkaura (Mykerinos) și soția
Reliefuri
Ka -Aper
Scribul
Masca lui Tutankamon
Arhitectura, sculptura și reliefurile pictate
Exemple de pictură:
Exemple arte decorative:
Temele efectuate se vor prezenta pentru evaluare in clasă (sau se vor trimite pe Email, Messenger, WhatsApp sau pe Blog)
Coloana egipteana foarte inalta este construita din piatra. Ea indeplineste o functie de sustinere (portanta) si decorative prin forma speciala a fusului sau capitelului. Fusul este cilindric cu suprafata neteda sau fasciculate imitand tijele de flori. Coloanele sunt colorate in rosu, albastru, verde sau galben si inscriptionate cu hieroglife. Capitelurile sunt inspirate din flora locala (lotus, palmier) sau reprezinta capete de zeite (Hator si Isis).
Templele sunt de plan rectangular si compuse din mai multe spatii. Intrarea in templu este strajuita de doi piloni in forma in forma de trunchi de piramida (de care sunt alipite statui uriase de zei), este precedata de o alee de acces cu statui de sfincsi avand langa intrarea principala un obelisk pe care sunt inscrise hieroglife ce povestesc viata zeului. Dincolo de poarta inalta si ingusta a templului se afla o curte interioara unde sunt asezate altare de rugaciune in coridoare acoperite si sustinute de coloane. Aceasta curte este singurul loc in care pot patrunde credinciosii pentru a aduce ofrande si a se ruga zeilor. Dupa curtea interioara urmeaza sala hipostila cu o multime de coloane uriase decorate cu picture sau hieroglife si sanctuarul compus din mai multe camere si coridoare secrete. In cea mai indepartata si intunecoasa dintre ele se afla statuia zeului. Templul de cult este o constructie monumentala de foarte mari dimensiuni si proportii uriase. El este construite pe baza sistemului stalp (coloana) – grinda, system preferat de multi constructori din antichitate. Cei egipteni nu cunosteau arcul sau bolta.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire